Година 2017, Брой 3

Дата на издаване

19.9.2017 г.

Съдържание

  • Боряна В. Димитрова, Брент Смит, Трина Ларсен Андрас
    СЪВМЕСТНО СЪЗДАВАНЕ НА СТОЙНОСТ НА ТЪРГОВСКАТА МАРКА ЧРЕЗ ПЛАТФОРМЕНИТЕ КОМПАНИИ
    JEL: M30
    Резюме: Фирмите днес се фокусират върху изграждането на дългосрочни връзки с клиентите и търсят начини, активно да ги ангажират в маркетинговия процес. Платформени компании като Амазон, Еърбнб и Юбер заемат водеща роля в тази посока, като... Фирмите днес се фокусират върху изграждането на дългосрочни връзки с клиентите и търсят начини, активно да ги ангажират в маркетинговия процес. Платформени компании като Амазон, Еърбнб и Юбер заемат водеща роля в тази посока, като осигуряват цифрова платформа, която позволява на множество заинтересовани страни да се ангажират и допринесат за създаването на стойност на търговската марка. Независимо от това, досега в научните изследвания все още не е разгледан въпросът как платформените компании могат ефективно и ефикасно да експлоатират мрежата, която изграждат на глобалния пазар, за да стимулират съвместното създаване и увеличане на стойността на търговската марка. Настоящата статия интегрира „диаманта на конкурентните предимства“ на Портър с подхода на динамичните способности и предлага концептуална рамка, която позволява да разберем по-добре, как платформените предприятия използват своите възможности, за да експлоатират „диаманта“ и да изграждат „екосистема от партньори“, докато насърчават иновациите и насърчават съвместното създаване на търговската марка.
  • Дариуш Новак
    ДЕТЕРМИНАНТИ ОПРЕДЕЛЯЩИ РАЗВИТИЕТО НА МЕЖДУОРГАНИЗАЦИОННИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ
    Резюме: В наши дни сътрудничеството се счита за един от основните начини за развитие на предприятието. За много от компаниите то е възможност за подобряване или увеличаване на конкурентоспособността им. За други това е необходимост, защото... В наши дни сътрудничеството се счита за един от основните начини за развитие на предприятието. За много от компаниите то е възможност за подобряване или увеличаване на конкурентоспособността им. За други това е необходимост, защото липсата на сътрудничество би могла да доведе до сериозни сътресения. Независимо от това е нужно да се подчертае, че решението за сътрудничество трябва да бъде осъзнато и добре обмислено. Ефектът от него може да доведе до редица ползи, от една страна, а от друга, до създаване на възможности за генериране на загуби. Поради факта, че повечето отношения между коопериращите се компании са антагонистични, е важно да се вземат предвид факторите, гарантиращи ефективността на сътрудничеството. Във връзка с това целта на настоящото изследване е да се идентифицират ключовите фактори, които благоприятстват или ограничават ефективността на сътрудничеството между организациите. Първата част на статията представя теоретичен преглед на същността и основните елементи на сътрудничеството. Във втората част се анализират резултатите от проучване на детерминантите на сътрудничеството, проведено през 2015 г. сред извадка от 192 предприятия.
  • Станимир Славов
    ВЛИЯНИЕ НА НАВИЦИТЕ ВЪРХУ УПРАВЛЕНСКИЯ ПРОЦЕС
    JEL: М12.
    Резюме: Управленският процес е насочен към постигането на цели. Върху неговата реализация оказват влияние множество фактори, едни от които са навиците на управляващи и подчинени. Съзнателно или подсъзнателно те диктуват поведението на... Управленският процес е насочен към постигането на цели. Върху неговата реализация оказват влияние множество фактори, едни от които са навиците на управляващи и подчинени. Съзнателно или подсъзнателно те диктуват поведението на хората в личен и професионален план. Когато личностните и трудовите навици оказват положително или отрицателно влияние върху начина на вземане на решения, изпълняването на конкретни задачи, постигането на цели и т.н., това може да доведе до ефективен или неефективен управленски процес. Комбинацията от положителни и отрицателни навици поставя хората в различни ситуации в работна среда, което налага и различна управленска на¬меса. Мениджърите трябва да търсят възможности за управление както на своите, така и на навиците на подчинените си. Това изисква, на преден план те да покажат своите лидерски умения, както и да познават начина, по който се формират навиците на хората.
  • Рени Петрова
    ПЪЛНОТА И СВОЕВРЕМЕННОСТ НА ПУБЛИКУВАНЕТО НА ГОДИШНИТЕ ФИНАНСОВИ ОТЧЕТИ НА БЪЛГАРСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ
    JEL: M41.
    Резюме: Информацията във финансовите отчети трябва да притежава определени свойства, за да е полезна за потребителите. Много често в българската практика се забелязват непълноти при публикуването на финансовите от¬чети, като само формално... Информацията във финансовите отчети трябва да притежава определени свойства, за да е полезна за потребителите. Много често в българската практика се забелязват непълноти при публикуването на финансовите от¬чети, като само формално се спазват изискванията, без в действителност да се предоставя на заинтересованите потребители пълна и навременна финансова информация. Целта на изследването е да се установи в пълен обем и своевременно ли се публикуват в Търговския регистър финансовите отчети на предприятията – големи данъкоплатци и осигурители (на базата на представителна извадка) за периода 2007 – 2014 г.
  • Ирена Мишева
    ЕКСПЕРТНА ОЦЕНКА НА ЕКОЛОГИЧНИЯ РИСК С ТЕХНОГЕНЕН ХАРАКТЕР – ЕЛЕМЕНТ ОТ ЕКОЛОГИЧНОТО ЗАСТРАХОВАНЕ НА ИНДУСТРИАЛНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ
    JEL: G22, Q59.
    Резюме: В статията се разглежда проблематиката, свързана със застраховането на риска „замърсяване на околната среда” в стопанските субекти. Пред¬ставя се структурата на околната среда при функциониране на пред¬приятията с опасно... В статията се разглежда проблематиката, свързана със застраховането на риска „замърсяване на околната среда” в стопанските субекти. Пред¬ставя се структурата на околната среда при функциониране на пред¬приятията с опасно производство, анализират се нейните елементи и се изследват рисковите фактори, които определят рисковата ситуация на индустриалните предприятия. Очертава се приоритетното място на екологичното застраховане в концепцията по управление на риска на индустриалното предприятие.