Година 2014, Брой 2

Дата на издаване

18.6.2014 г.

Съдържание

  • Ирена Емилова
    ПРОЯВЛЕНИЯ НА МЕЖДУЛИЧНОСТНИТЕ ОТНОШЕНИЯ В ОРГАНИЗАЦИЯТА
    JEL: A14, D23
    Резюме: В настоящата разработка понятието „междуличностни отношения“ е дефинирано като категория в научната област. На основата на анализ на литературни източници са разгледани някои проявления на междуличностните отношения. Проучването се... В настоящата разработка понятието „междуличностни отношения“ е дефинирано като категория в научната област. На основата на анализ на литературни източници са разгледани някои проявления на междуличностните отношения. Проучването се основава на възможността за селективното прилагане на методиката на Т. Лири. Представена е кратка характеристика на: властно-лидерско отношение; независимо-доминиращо отношение; праволинейно-агресивно отношение; недоверчиво-скептично отношение; покорно-срамежливо отношение; зависимо-послушно отношение; сътрудничащо-конвенционално и отговорно-великодушно отношение.
  • Александър Кочетков
    ВИДОВЕ ЙЕРАРХИЧНИ СТРУКТУРИ И УПРАВЛЕНСКИ РАЗХОДИ НА ИНОВАТИВНАТА СИСТЕМА В ПРЕДПРИЯТИЕТО
    JEL: М11, M21
    Резюме: В статията се предлага нов подход към класифицирането на управленските структури в иновационната система на промишленото предприя¬тие. На основата на анализ на литературни източници е аргументирана необхо¬димостта от съставянето на... В статията се предлага нов подход към класифицирането на управленските структури в иновационната система на промишленото предприя¬тие. На основата на анализ на литературни източници е аргументирана необхо¬димостта от съставянето на нова класификация на типовете управленски струк¬тури. Обособени са неизследвани управленски структури и са определени някои от най-типичните им характеристики. Представена е концепция за управленските разходи в промишленото предприятие и възможните начини за тяхното намаля¬ване. Направена е класификация на основни групи управленски разходи. Посо¬чени са конкретни предложения за намаляване на разходите за мениджмънта, които се изразяват в следните направления: повишаване квалификацията на сътрудниците; промяна в специализацията на мениджърите; промяна на броя на мениджърите в йерархията; промяна на оптималната норма на управление; уве¬личаване скоростта на обмен на информационни потоци между изпълнителите и мениджърите; прегрупиране на архитектурата на йерархията; намаляване на разходите за организация на работното място.
  • Андрей Захариев
    ПРОБЛЕМИ НА КАПИТАЛОВАТА ОПТИМИЗАЦИЯ НА ФИРМИТЕ В БЪЛГАРИЯ
    JEL: G32, G34
    Резюме: Целта на статията е да тества адаптирана за българските условия технология за оптимизиране на капиталовата структура на българските фирми върху основата на фундаментални фирмени показатели и борсови котировки в периода 2010 – 2013... Целта на статията е да тества адаптирана за българските условия технология за оптимизиране на капиталовата структура на българските фирми върху основата на фундаментални фирмени показатели и борсови котировки в периода 2010 – 2013 г. Подобна технология дава отговор на редица въпроси и решава съществени проблеми пред бизнес практиката, свързана с изпълнението на основната цел пред финансовите мениджъри на българските фирми – максимализацията на акционерното богатство. Постигането на тази цел се основава върху развитие ефекта на финансовия лийвъридж върху печалбата на една акция и нейната борсова капитализация. Изследването установява цялостно подобряване на посткризисните лихвени условия при бизнес кредитирането на финансови институции към фирми у нас. В обхвата на изследването се идентифицират седемнадесет самостоятелни проблема в областта на приложната капиталова оптимизация, изискващи прецизна финансово-инвестиционна обосновка и адекватно решаване.
  • Зоя Иванова
    ОСОБЕНОСТИ НА ПАЗАРНО ПОВЕДЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ИНДУСТРИАЛНИ ПРЕДПРИЯТИЯ
    JEL: L11, L14, L21, L22, L24
    Резюме: Сложната и динамична обстановка на стоковите пазари при¬нуждава българските индустриални предприятия да търсят по-гъвкави и ефек¬тивни подходи, за да се адаптират своевременно към съвременните предизвика¬телства. Индустриалните... Сложната и динамична обстановка на стоковите пазари при¬нуждава българските индустриални предприятия да търсят по-гъвкави и ефек¬тивни подходи, за да се адаптират своевременно към съвременните предизвика¬телства. Индустриалните предприятия се стремят да демонстрират поведение, чрез което да запазят и разширят пазарните си позиции, да отговорят адекватно на измененията в потребителското търсене и да се противопоставят на нараст¬ващата конкуренция. Целта на статията е, на базата на теоретични и емпирични проучвания, да се изследва пазарното поведение на българските индустриални предприятия и да се изведат специфичните му особености.
  • Атанас Дамянов
    ОЧЕРТАВАНЕ НА ТВЪРДИ И МЕКИ ПАРТНЬОРСТВА В МЕЖДУНАРОДНИЯ БИЗНЕС
    JEL: F14.
    Резюме: Настоящото изследване е развито в две части. В първата част са лансирани възможни видове партньорства, като уда-рението е поставено върху деловите взаимоотношения. Приведен е и феноме¬нът ТРР (Trans-pacific partnership). Изведени... Настоящото изследване е развито в две части. В първата част са лансирани възможни видове партньорства, като уда-рението е поставено върху деловите взаимоотношения. Приведен е и феноме¬нът ТРР (Trans-pacific partnership). Изведени са характеристики на твърдо и меко партньорство. Във втората част е разработен инструментариум за анализ и оценка на партньорството. За тази цел са предложени две матрици. Едната е за изслед¬ване на проблема на междудържавно равнище с два вектора. Другата матрица разглежда междуфирменото партньорство, като съдържа три измерения: вид партньорство, степен на интернационализация и големина на фирмите.
  • Румен Върбанов
    ПРИЛОЖЕНИЕ НА КОНЦЕПЦИЯТА BYOD - ПРЕДИМСТВА, РИСКОВЕ И ПОДХОДИ
    Резюме: Мобилните устройства кардинално промениха предста¬вите за работа на служителите и за измеренията на съвременния бизнес. Популярността на концепцията BYOD (Bring Your Own Device) се дължи на една от основните характеристики на... Мобилните устройства кардинално промениха предста¬вите за работа на служителите и за измеренията на съвременния бизнес. Популярността на концепцията BYOD (Bring Your Own Device) се дължи на една от основните характеристики на бизнеса от последните някол¬ко години – мобилност на мениджърите и служителите. Изклю¬чи¬телна актуалност придобива възможността за тяхното непрекъснато участие в работните процеси и наличие на алтернативни варианти за достъп до данните по всяко време, от всяко устройство и от всяко място. В същото време се изис¬ква разумен баланс между удобството и сигурността на базата на добро разбиране на спецификата на BYOD сре¬дата и ефективната защита на мобилните устройства в корпоративната мрежа. В статията се анализира същността и основните характеристики на BYOD, предимствата и рисковете за безопасността, които предизвик¬ват използването на лични мобилни устройства за решаване на бизнес задачи. Предложен е и подход за реализиране на концепцията BYOD в шест стъпки.
  • Людмил Петков
    ИНОВАТИВНА НАУЧНА ПУБЛИКАЦИЯ
    Ключови думи: -
    Резюме: ... -