Година 2015, Брой 2

Дата на издаване

12.6.2015 г.

Съдържание

  • Пенка Горанова
    АНАЛИЗ НА МЕТОДИТЕ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ СТОЙНОСТТА НА МАРКАТА
    JEL: M31, M37
    Резюме: В съвременния свят влиянието на брандовете е по-мощно от всякога, а бранд мениджърите съзнават, че грижата за израстването и експанзи¬ята на марката са ключови за нарастването на продажбите и за развитието на фирмата като цяло.... В съвременния свят влиянието на брандовете е по-мощно от всякога, а бранд мениджърите съзнават, че грижата за израстването и експанзи¬ята на марката са ключови за нарастването на продажбите и за развитието на фирмата като цяло. Водещи компании като „Xerox”, „Coca-Cola” отчитат, че бран¬дът е толкова значим за работата им, колкото са и фабриките, иновациите и капиталът, тъй като силната марка привлича платежоспособни клиенти и инвес¬титори. Напоследък широко се прилага концепцията за стойността на марката (brand equity), която е имуществото, което остава при ликвидация на фирмата и след удовлетворяване на кредиторите. Това е финансова стойност, допълваща физическите качества на материалните активи и по-конкретно – на продукта. Марковата стойност, по същество, е мярката на тази добавена стойност. Целта на разработката е да представи съвременните методи за оценяване стойността на марката и да направи сравнителен анализ за тяхното използване. За създа¬ването на една успешна и работеща брандинг стратегия е важно да се познават в дълбочина световните практики за оценяване стойността на марката.
  • Ангел Ангелов
    ОСОБЕНОСТИ И ПРИЛОЖЕНИЕ НА НЕ¬МИТНИЧЕСКИТЕ ИНСТРУМЕНТИ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА МИТНИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
    Резюме: За да се реализира митни¬ческата политика на всяка страна, се използват две групи инструменти: чисто митнически инструменти – размерите на митата за отделните стоки; законовоопределеният начин за изчисляване на мит¬ническата... За да се реализира митни¬ческата политика на всяка страна, се използват две групи инструменти: чисто митнически инструменти – размерите на митата за отделните стоки; законовоопределеният начин за изчисляване на мит¬ническата стойност; прилагането (неприлагането) на прин¬ципа за произход на обмитяваните стоки, и немитнически инструменти, които са обект на разглеж¬дане от тази разработка. Целта на разработката е да се дефинират особеностите и разгледа приложението на немитническите инструменти, които от своя страна могат да се разделят също на две групи – едната за ограничаване на вноса и другата за стимулиране на експорта. Тези инструменти се използват и за постигането на други цели. Те могат да бъдат икономически, фискални, социални и политически. Практиката от последните години обаче показва, че се използват все по-често за постигането на политически цели. Нещо повече – това става за сметка на пър¬вите три групи цели. Причините за това са различни. Основното място сред тях се заема от поетите от правителствата международни ангажименти, свързани с членството им в различни търговски и митнически организации и споразумения като СТО (световната търговска организация), СМО (световната митническа организация) и др.
  • Любомир Любенов
    РАЗВИТИЕ И СЪСТОЯНИЕ НА СЪВРЕМЕННИТЕ АГРОПАЗАРИ
    JEL: Q13, Q17
    Резюме: Целта на изследването е да се очертаят някои основни тен¬денции в развитието и състоянието на съвременните глобални и Български агро¬пазари. Изследването обхваща настъпващите промени в агропазарите. Анализът на протичащите... Целта на изследването е да се очертаят някои основни тен¬денции в развитието и състоянието на съвременните глобални и Български агро¬пазари. Изследването обхваща настъпващите промени в агропазарите. Анализът на протичащите трансформации включва състоянието и динамиката на глобал¬ните им размери, влиянието на социални, технологични и др. фактори. Анализи¬рани са ГМО, биологичните и онлайн пазарите на земеделски продукти, по отно¬шение на техните перспективи на развитие в глобален план и на национално ниво - България. Установено е, че като цяло тенденциите на нарастване на агро¬пазарите – конвенционални, биологични, за генетично модифицирани храни и онлайн са в резултат на трансформации в общественото и технологичното раз¬витие. Констатирано е значително изоставане на българските агропазари спрямо тенденциите и развитието на световните агропазари. Установено е силно несъ-ответствие – предвид развитието на агробизнеса в България през последното десетилетие и значително по-слабото развитие на националните агропазари, инфраструктурата и пазарните отношения. Земеделските предприятия у нас имат затруднен достъп до агропазарите. Налице са съществени трудности, свър¬зани с реализацията на земеделската продукция, произведена в България.
  • Марина Николова
    ВЪРХУ НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ОСТОЙНОСТЯВАНЕ НА ЕКОСИСТЕМНИТЕ ПОЛЗИ
    JEL: O13, Q57
    Резюме: Съхранената природа означава съхранена почва, води, въздух, природни ресурси – т.е. животът на планетата. Именно чистата природа е не само предпоставка, но и ценен капитал за развитие на успешен бизнес – екоту¬ризъм, биоземеделие,... Съхранената природа означава съхранена почва, води, въздух, природни ресурси – т.е. животът на планетата. Именно чистата природа е не само предпоставка, но и ценен капитал за развитие на успешен бизнес – екоту¬ризъм, биоземеделие, устойчиво горско стопанство и др. Предприемането на уп¬равленски решения, свързани с прилагането на природосъобразни методи на производство в нашата страна, от една страна, е възможност за управляване на екосистемите (и изобщо – на биоразнообразието). От друга страна, екосистемите предоставят широк спектър от полезни услуги, като подобряват качеството на човешкия живот и създават възможности за дългосрочното благополучие на хо¬рата. Стойността на екосистемните услуги ще нараства все повече в бъдеще, главно поради загубата на екосистеми. На тази основа все повече изпъква необходимостта от остойностяване на услугите, които ние хората потребяваме от функционирането на екосисте¬мите. Съзнателното управление на природния капитал и екосистемните услуги води до увеличаване на социалната и икономическата устойчивост не само на регионално, национално, но и на европейско и световно равнище.
  • Цветан Павлов
    ПРИЛОЖЕНИЕ НА ПОВЕДЕНЧЕСКИТЕ ФИНАНСИ ПРИ МОДЕЛИРАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА РИСКОВА ПРЕМИЯ НА АКЦИИТЕ
    JEL: G10, G14
    Резюме: В разработката се търси правдоподобно обяснение за величи¬ната на рисковата премия на акциите, чрез моделиране на водещи поведенчески кон¬цепции в условията на българския капиталов пазар. Първоначално е изве¬дена справедливата... В разработката се търси правдоподобно обяснение за величи¬ната на рисковата премия на акциите, чрез моделиране на водещи поведенчески кон¬цепции в условията на българския капиталов пазар. Първоначално е изве¬дена справедливата рискова премия на акциите, посредством базов неокласи¬чески равновесен моделq основан на потреблението. След това се прави срав¬нение между справедливата и емпиричната рискова премия, което показва, че изисканата от инвеститорите компенсация за притежаването на български ак¬ции не може да бъде рационално обяснена, т.е. на БФБ съществува т. нар. пъзел с рисковата премия на акциите. На тази основа е приложен поведенчески модел, базиран на две широко известни специфики на човешкото поведение в условия¬та на риск и несигурност – склонността към избягване на загубите и тясното рам¬киране. При заложени разумни нива на рискова непоносимост и склонност към избягване на загубите, апробираният поведенчески модел успява да генери¬ра близки до емпиричните нива на сравнително безрискова доходност и пазарна възвръщаемост.