Година 2022, Брой 1

Дата на издаване

29.3.2022 г.

Съдържание

  • Михаил Чиприянов, Магдалена Славе Андоновска
    СПЕЦИФИКА НА МЕДИИТЕ КАТО БИЗНЕС ОРГАНИЗАЦИИ И МОДЕЛИ ЗА АНАЛИЗ НА СЪЗДАВАНИТЕ ОТ ТЯХ СТОЙНОСТИ
    JEL: M21.
    Резюме: Статията е фокусирана върху актуални проблеми на стратегическия анализ на създаването на стойност в медиите. В началото се извеждат характерните белези на медийната организация като такава и се оценяват специфичните аспекти на... Статията е фокусирана върху актуални проблеми на стратегическия анализ на създаването на стойност в медиите. В началото се извеждат характерните белези на медийната организация като такава и се оценяват специфичните аспекти на нейното бизнес управление. Изясняват се методологически въпроси на анализа на създава-нето на стойност при мрежовата форма на партньорство. В заключителната част се визуализира обобщен модел на стойностната верига по примера на аудио-визуалните медии в Република С Македония.
  • Михал Стоянов
    Q-COMMERCE – СЛЕДВАЩО ПОКОЛЕНИЕ ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ
    Резюме: Резюме: Q-търговията е продукт на интеграцията на информационните и комуникационните технологии и на миграцията на обмена на продукти в онлайн среда, което в комбинация с възможностите за физическа доставка в рамките на сравнител-но... Резюме: Q-търговията е продукт на интеграцията на информационните и комуникационните технологии и на миграцията на обмена на продукти в онлайн среда, което в комбинация с възможностите за физическа доставка в рамките на сравнител-но кратък период от време, създава нов бизнес сегмент за обмен на продукти. В хода на работата са използвани общи и специфични методи като дескриптивния метод, ситуационен и контент анализ. Статията представя същността, характеристиките, състоянието и бъдещото развитие на Q-търговията като следващо поколение електронна търговия. Q-търговията е бизнес модел, който набира скорост и е продукт на бързото развитие и навлизане на цифровите технологии в човешкия и бизнес живот, нарастващата концентрация на градското население, антиепидемичните ограничения, наложени по време на пандемията от COVID-19.
  • Румен Ерусалимов, Николай Валериев Илиев
    ОТРАЖЕНИЕ НА КОВИД-19 ВЪРХУ РАЗВИТИЕТО НА ЗАСТРАХОВКА „КАСКО НА МПС“ В БЪЛГАРИЯ
    JEL: G22.
    Резюме: Застраховка „Каско на МПС“ е най-сключваната доброволна застраховка на българския застрахователен пазар и през последните години нейният пазарен дял е около 27% в Раздел „Общо застраховане“. Целта на изследването е да се оцени... Застраховка „Каско на МПС“ е най-сключваната доброволна застраховка на българския застрахователен пазар и през последните години нейният пазарен дял е около 27% в Раздел „Общо застраховане“. Целта на изследването е да се оцени влиянието на мерките, възприети от държавата, за ограничаване на разпространението на вируса SARS-CoV-2 върху развитието на застраховка „Каско на МПС“. В резултат на изследването беше установено, че наложените от държавата мерки не повлияха значително върху развитието на „Каско“ застраховането в България, а просто забавиха неговия темп. Забелязва се обаче значително намаляване на броя на пътно-транспортните произшествия, особено през 2020 година, което реф-лектира и върху намалението на застрахователните плащания.
  • Пламен Милев, Явор Николов Табов
    КОНЦЕПТУАЛЕН ПОДХОД ЗА ПРЕДСТАВЯНЕ НА ТЕКСТОВИ ДАННИ ОТ УЕБ БАЗИРАНИ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ В СТРУКТУРИРАНА ФОРМА
    Резюме: Данните в уеб базираните информационни системи представляват все по-голям интерес за аналитична обработка от страна на организациите. Обичайно текстовите данни в този вид системи имат неструктурирана форма. Неструктурираните данни в... Данните в уеб базираните информационни системи представляват все по-голям интерес за аналитична обработка от страна на организациите. Обичайно текстовите данни в този вид системи имат неструктурирана форма. Неструктурираните данни в уеб базираните информационни системи са с много голям обем. Това предполага приложението на специфични подходи за аналитична обработка на данните предвид естествената им неструктурирана форма. Откроява се необходимостта от представяне на текстови данни от уеб базирани информационни системи в структурирана форма. Статията е посветена на така поставената проблематика. Разглеждат се особеностите на данните в уеб базираните информационни системи. Представя се концептуален подход за представяне на текстови данни от този вид системи в структурирана форма. На база на предложения концептуален подход се дефинира модел на софтуерно решение, което представлява възможност за технологична реализация на концептуалния подход. Акцентира се на все по-значимата роля на данните в рамките на уеб концепцията за вземането на управленски решения в организациите.
  • Кармен Димитров Вранчев
    ВЛИЯНИЕ НА ПРЕКИТЕ ГЕРМАНСКИ ИНВЕСТИЦИИ ВЪРХУ ИКОНОМИКАТА НА БЪЛГАРИЯ
    Резюме: Безспорно е влиянието на преките чуждестранни инвестиции върху икономиката на приемащата държава. Те влияят върху националното производство, неговия обем и структура, върху търговията (внос и износ), върху местния пазар и... Безспорно е влиянието на преките чуждестранни инвестиции върху икономиката на приемащата държава. Те влияят върху националното производство, неговия обем и структура, върху търговията (внос и износ), върху местния пазар и конкуренцията, заетостта и доходите на населението, върху иновационното и технологично развитие и т.н. Ефектите от тях имат проявления на ниво фирма (микро-), на ниво държава (макро-) и на регионално ниво. Статията анализира значението на Германия и преките инвестиции с произход Германия за икономиката ни, както и въздействието от дейността на Аурубис България като най-голямата германска инвестиция чрез преки, косвени и мултипликаторни ефекти върху металургичната индустрия у нас и ролята на компанията за икономическия растеж в страната.