Година 2013, Брой 3

Дата на издаване

25.9.2013 г.

Съдържание

  • Петър Банчев
    ЕВОЛЮЦИЯ НА ПАРАДИГМАТА НА МАРКЕТИНГА
    JEL: M30, M31
    Резюме: През последното десетилетие маркетингът започна да развива ново съдържание на своята парадигма, която се основава на преосмислянето на досегашните маркетингови постулати за идентифициране, изследване и реша¬ване на проблемите на... През последното десетилетие маркетингът започна да развива ново съдържание на своята парадигма, която се основава на преосмислянето на досегашните маркетингови постулати за идентифициране, изследване и реша¬ване на проблемите на стопанския живот. Под влияние на революционните из¬менения в условията на бизнеса и обществото като цяло, все по-актуален става интересът на бизнеса към човешките ценности и общественото благополучие. В статията се разкрива логиката на еволюцията в маркетинговата парадигма на бизнеса от продуктите и тяхната продажба (продуктоцентрична), през пазара, представен от купувачите (пазарноцентрична), към човека, неговите ценности и дух (човекоцентрична). Обсъждат се основните тези на исторически и логически развилите се съдържателни аспекти на маркетинговата парадигма. Изследва се новото съдържание на съвременната маркетингова парадигма, ориентирана към отчитане на човешките ценности и дух, към повишаване на общественото благо-състояние и сигурност. Показват се новите насоки на развитие на маркетинго¬вата концепция и маркетинговата система. Така на маркетинговия подход в уп-равлението на бизнеса се придават нови концептуални, проблемни и инструмен-тални измерения.
  • Ралица Данчева
    РИСКЪТ КАТО ЧАСТ ОТ ПРОФЕСИЯТА НА СЧЕТОВОДИТЕЛЯ
    JEL: M41
    Резюме: В настоящата разработка се характеризира професионалният риск на счетоводителя, като се проучват неговите източници. Разкриват се пос¬ледиците от него и се търсят възможности за минимализирането им. Рискът е неотменна част от... В настоящата разработка се характеризира професионалният риск на счетоводителя, като се проучват неговите източници. Разкриват се пос¬ледиците от него и се търсят възможности за минимализирането им. Рискът е неотменна част от професията на счетоводителя. По въпро¬сите на риска е писано немалко, но по отношение на счетоводството той не е проучен достатъчно – на него не е отделено необходимото внимание, което прави темата актуална и значима. Акцентирано е върху това, че дейността на счетоводителя трябва да е в съответствие с нормативната база, като едновременно с това се съблюдават специфичните особености на предприятието. Откъдето следва, че той е отгово¬рен не само за воденето на счетоводството в съответствие с нормативните изис¬квания, но и за взетите решения и съпътстващия ги риск.
  • Маргарита Николова
    ПРОБЛЕМИТЕ ЗА БРОЯ НА БОЛНИЦИТЕ, ТЕХНИЯ КАПАЦИТЕТ И ЕФЕКТИВНОСТ В БЪЛГАРИЯ
    Резюме: През последното десетилетие в България лечебните заведе¬ния за болнична помощ осъществяват своята дейност в една нестабилна и неб¬лагоприятна обща среда. Това се отнася особено за болниците в малките насе¬лени места, като някои от... През последното десетилетие в България лечебните заведе¬ния за болнична помощ осъществяват своята дейност в една нестабилна и неб¬лагоприятна обща среда. Това се отнася особено за болниците в малките насе¬лени места, като някои от тях фалираха, а доста от тях престанаха да функцио¬нират окончателно. По отношение на брой болници на 100 хиляди души население България е сред страните на ЕС-27 с относително много болници – над 4,44 на 100 хил. души. Това е с около една трета повече от средното в страните-членки на ЕС-27 и с над 50% повече, отколкото в новите страни-членки на ЕС от Източна Европа. Затова при изследването на болниците е обърнато внимание на един важен проблем за България, а именно реализираната от тях дейност и нейната ефек¬тивност. В статията се отстоява тезата, че държавното ръководство трябва да спре неконтролируемото нарастване на лечебните заведения за болнична по¬мощ и да въведе нова система за финансиране, при която лечението на болния трябва да бъде комплексно, а не по клинични пътеки, тъй като те не остойностя¬ват реалните разходи за лечение на пациент с определена диагноза.
  • Светлана Николова
    ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО: ИНОВАЦИОННА ДЕЙНОСТ – КОНКУРЕН¬ТОСПОСОБНОСТ В БЪЛГАРСКИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ
    Резюме: В настоящата статия се изяснява в теоретичен и практически аспект съществуващата двустранна връзка между иновационната дейност, ино¬вационната активност и фирмената конкурентоспособност. В хода на анализа се подчертава, че, от една... В настоящата статия се изяснява в теоретичен и практически аспект съществуващата двустранна връзка между иновационната дейност, ино¬вационната активност и фирмената конкурентоспособност. В хода на анализа се подчертава, че, от една страна, равнището на фирмената конкурентоспособност в предприятията, определяща интензивността на иновационните дейности, е следствие от състоянието на конкурентната среда. От друга страна, иновацион¬ната активност на предприятията, определяща равнището на фирмената им конкурентоспособност, е също резултат от състоянието на тази външна конку-рентна среда. Това означава, че между иновационните дейности на предприяти¬ята и фирмената им конкурентоспособност съществува двустранна връзка, която зависи от състоянието на външната конкурентна среда (т.е. тя се явява обединя-ващото звено в тази връзка).
  • Богомил Трайков
    ПРОГРАМИ ЗА ТЪРСЕНЕ В ИНТЕРНЕТ
    JEL: D83, D85.
    Резюме: В статията, въз основа на 15 годишен период от засилен инте¬рес на автора към машините за търсене на информация в мрежата, се коменти¬рат промените, настъпили през този период в тяхното развитие. Тезисно се мар¬кират основните... В статията, въз основа на 15 годишен период от засилен инте¬рес на автора към машините за търсене на информация в мрежата, се коменти¬рат промените, настъпили през този период в тяхното развитие. Тезисно се мар¬кират основните особености на най-популярните в момента търсещи машини. Въз основа на посочените в изложението данни се правят констатации за теку¬щото състояние и едновременно с това се очертават перспективите за развити¬ето на търсачките в следващите няколко години. Отделено е място и за комен¬тиране на основните препоръки на специалистите по оптимизиране на сайтовете в интернет, пряко влияещи на индексирането им от машините за търсене на информация. Въз основа на това се очертават и тенденциите, които се проявя¬ват при търсещите машини за този относително продължителен период от тех¬ния жизнен цикъл.