ПРАКТИКОПРИЛОЖНИ АСПЕКТИ НА СЧЕТОВОДНОТО БЮДЖЕТИРАНЕ

Автори

Ключови думи
счетоводно бюджетиране, счетоводен персонал, опера¬тивни бюджети, финансови бюджети.

Резюме
За разлика от българската, в световната счетоводна теория и практика счетоводството, бюджетирането и анализът съществуват като едно цяло. Ситуацията у нас през последните години наложи един нов поглед към бю-джетирането в предприятията. Управляващите имат вече нужда от план за дей-ността на предприятието за предстоящия и бъдещите отчетни периоди и от въз-можност за обвързване на фирменото планиране с процеса за определяне сте-пента на изпълнение на дейността. Счетоводният персонал изпита по-силна пот-ребност от определяне на бюджетни показатели и от съпоставяне на фактичес¬ките показатели с бюджетните. Така у нас постепенно се заговори за „счетоводно бюджетиране“. С него се асоциира процеса на определяне на количествено и стойностно изражение на продажбите, производството, разходите, инвестициите в нетекущи материални и нематериални активи, текущите активи и пасиви, па¬ричните постъпления и плащания и други. Крайният резултат или т. нар. продукт от процеса на бюджетиране намира израз на хартиен носител в документ с наи¬менованието „бюджет“ (план).

JEL Класификатор: M 41.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 22

За да прочетете пълният текст на статията кликнете върху съответния бутон.

Още статии от този брой

  • ДОПЪЛНИТЕЛНОТО ПЕНСИОННО ОСИГУ¬РЯВАНЕ – ИНДИВИДУАЛНО ИЛИ КОЛЕКТИВНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ПЕНСИОННИЯ ФОНД

    В теорията и практиката на пенсионното осигуряване са поз¬нати и се прилагат три финансовопокривни системи: разходопокривна, капитало¬покривна и премийнопокривна. Тези системи показват по какъв начин текущите разходи за пенсии ще бъдат разпределени както във времето, така и върху оси¬гурените лица. Общото между тях е, че са изградени на база ...

  • БЪЛГАРСКИЯТ ТУРИЗЪМ – МЕЖДУ КЛАСИКАТА И ПОПУЛЯРНИЯ ЖАНР

    Характерът на развивания туризъм като бизнес зависи до го¬ляма степен от целите, които преследва и от търсенията на туристите, които бизнесът привлича като свои клиенти. За да се определи характерът на съвре¬менния туристически бизнес в България, в статията се акцентира на качеството и спецификата на реализацията му като индустрия. Целта е да се ...

  • ВЛАСТТА МЕЖДУ ЗНАНИЕТО И КОНФОРМИЗМА

    Статията е посветена на феномена „власт”. В началото се раз¬съждава за властта, най-общо, като за „целенасочено въздействие върху хора”. След това се поставя акцент върху знанието като единствен източник на високо¬качествена власт, в сравнение с другите два „върховни” източника в лицето на силата и богатството, като се търсят и възможности за ...