ПРИЛОЖЕНИЕ НА ПОВЕДЕНЧЕСКИТЕ ФИНАНСИ ПРИ МОДЕЛИРАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА РИСКОВА ПРЕМИЯ НА АКЦИИТЕ

Автори

Ключови думи
поведенчески финанси, пъзел с рисковата премия на акциите, пазарна ефективност, капиталови пазари, изискуема доходност

Резюме
В разработката се търси правдоподобно обяснение за величи¬ната на рисковата премия на акциите, чрез моделиране на водещи поведенчески кон¬цепции в условията на българския капиталов пазар. Първоначално е изве¬дена справедливата рискова премия на акциите, посредством базов неокласи¬чески равновесен моделq основан на потреблението. След това се прави срав¬нение между справедливата и емпиричната рискова премия, което показва, че изисканата от инвеститорите компенсация за притежаването на български ак¬ции не може да бъде рационално обяснена, т.е. на БФБ съществува т. нар. пъзел с рисковата премия на акциите. На тази основа е приложен поведенчески модел, базиран на две широко известни специфики на човешкото поведение в условия¬та на риск и несигурност – склонността към избягване на загубите и тясното рам¬киране. При заложени разумни нива на рискова непоносимост и склонност към избягване на загубите, апробираният поведенчески модел успява да генери¬ра близки до емпиричните нива на сравнително безрискова доходност и пазарна възвръщаемост.

JEL Класификатор: G10, G14
Кодове на научна квалификация:
Страници: 35

За да прочетете пълният текст на статията кликнете върху съответния бутон.

Още статии от този брой

  • РАЗВИТИЕ И СЪСТОЯНИЕ НА СЪВРЕМЕННИТЕ АГРОПАЗАРИ

    Целта на изследването е да се очертаят някои основни тен¬денции в развитието и състоянието на съвременните глобални и Български агро¬пазари. Изследването обхваща настъпващите промени в агропазарите. Анализът на протичащите трансформации включва състоянието и динамиката на глобал¬ните им размери, влиянието на социални, технологични и др. фактори. ...

  • АНАЛИЗ НА МЕТОДИТЕ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ СТОЙНОСТТА НА МАРКАТА

    В съвременния свят влиянието на брандовете е по-мощно от всякога, а бранд мениджърите съзнават, че грижата за израстването и експанзи¬ята на марката са ключови за нарастването на продажбите и за развитието на фирмата като цяло. Водещи компании като „Xerox”, „Coca-Cola” отчитат, че бран¬дът е толкова значим за работата им, колкото са и фабриките, ...

  • ВЪРХУ НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ОСТОЙНОСТЯВАНЕ НА ЕКОСИСТЕМНИТЕ ПОЛЗИ

    Съхранената природа означава съхранена почва, води, въздух, природни ресурси – т.е. животът на планетата. Именно чистата природа е не само предпоставка, но и ценен капитал за развитие на успешен бизнес – екоту¬ризъм, биоземеделие, устойчиво горско стопанство и др. Предприемането на уп¬равленски решения, свързани с прилагането на природосъобразни ...