ЕВОЛЮЦИЯ НА ПАРАДИГМАТА НА МАРКЕТИНГА

Автори

Ключови думи
маркетинг, маркетингова парадигма, маркетинг на ценнос¬тите, маркетинг чрез сътрудничество, маркетинг на културната ангажираност, маркетинг към духа.

Резюме
През последното десетилетие маркетингът започна да развива ново съдържание на своята парадигма, която се основава на преосмислянето на досегашните маркетингови постулати за идентифициране, изследване и реша¬ване на проблемите на стопанския живот. Под влияние на революционните из¬менения в условията на бизнеса и обществото като цяло, все по-актуален става интересът на бизнеса към човешките ценности и общественото благополучие. В статията се разкрива логиката на еволюцията в маркетинговата парадигма на бизнеса от продуктите и тяхната продажба (продуктоцентрична), през пазара, представен от купувачите (пазарноцентрична), към човека, неговите ценности и дух (човекоцентрична). Обсъждат се основните тези на исторически и логически развилите се съдържателни аспекти на маркетинговата парадигма. Изследва се новото съдържание на съвременната маркетингова парадигма, ориентирана към отчитане на човешките ценности и дух, към повишаване на общественото благо-състояние и сигурност. Показват се новите насоки на развитие на маркетинго¬вата концепция и маркетинговата система. Така на маркетинговия подход в уп-равлението на бизнеса се придават нови концептуални, проблемни и инструмен-тални измерения.

JEL Класификатор: M30; M31
Кодове на научна квалификация:
Страници: 18

За да прочетете пълният текст на статията кликнете върху съответния бутон.

Още статии от този брой

  • ПРОГРАМИ ЗА ТЪРСЕНЕ В ИНТЕРНЕТ

    В статията, въз основа на 15 годишен период от засилен инте¬рес на автора към машините за търсене на информация в мрежата, се коменти¬рат промените, настъпили през този период в тяхното развитие. Тезисно се мар¬кират основните особености на най-популярните в момента търсещи машини. Въз основа на посочените в изложението данни се правят констатации ...

  • РИСКЪТ КАТО ЧАСТ ОТ ПРОФЕСИЯТА НА СЧЕТОВОДИТЕЛЯ

    В настоящата разработка се характеризира професионалният риск на счетоводителя, като се проучват неговите източници. Разкриват се пос¬ледиците от него и се търсят възможности за минимализирането им. Рискът е неотменна част от професията на счетоводителя. По въпро¬сите на риска е писано немалко, но по отношение на счетоводството той не е проучен ...

  • ПРОБЛЕМИТЕ ЗА БРОЯ НА БОЛНИЦИТЕ, ТЕХНИЯ КАПАЦИТЕТ И ЕФЕКТИВНОСТ В БЪЛГАРИЯ

    През последното десетилетие в България лечебните заведе¬ния за болнична помощ осъществяват своята дейност в една нестабилна и неб¬лагоприятна обща среда. Това се отнася особено за болниците в малките насе¬лени места, като някои от тях фалираха, а доста от тях престанаха да функцио¬нират окончателно. По отношение на брой болници на 100 хиляди ...