ПРОБЛЕМИТЕ ЗА БРОЯ НА БОЛНИЦИТЕ, ТЕХНИЯ КАПАЦИТЕТ И ЕФЕКТИВНОСТ В БЪЛГАРИЯ

Автори

Ключови думи
здравеопазване, болници, стабилност, ефективност, ка¬па¬цитет

Резюме
През последното десетилетие в България лечебните заведе¬ния за болнична помощ осъществяват своята дейност в една нестабилна и неб¬лагоприятна обща среда. Това се отнася особено за болниците в малките насе¬лени места, като някои от тях фалираха, а доста от тях престанаха да функцио¬нират окончателно.

По отношение на брой болници на 100 хиляди души население България е сред страните на ЕС-27 с относително много болници – над 4,44 на 100 хил. души. Това е с около една трета повече от средното в страните-членки на ЕС-27 и с над 50% повече, отколкото в новите страни-членки на ЕС от Източна Европа. Затова при изследването на болниците е обърнато внимание на един важен проблем за България, а именно реализираната от тях дейност и нейната ефек¬тивност. В статията се отстоява тезата, че държавното ръководство трябва да спре неконтролируемото нарастване на лечебните заведения за болнична по¬мощ и да въведе нова система за финансиране, при която лечението на болния трябва да бъде комплексно, а не по клинични пътеки, тъй като те не остойностя¬ват реалните разходи за лечение на пациент с определена диагноза.

JEL Класификатор: H51, I1, I18.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 16

За да прочетете пълният текст на статията кликнете върху съответния бутон.

Още статии от този брой

  • ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО: ИНОВАЦИОННА ДЕЙНОСТ – КОНКУРЕН¬ТОСПОСОБНОСТ В БЪЛГАРСКИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ

    В настоящата статия се изяснява в теоретичен и практически аспект съществуващата двустранна връзка между иновационната дейност, ино¬вационната активност и фирмената конкурентоспособност. В хода на анализа се подчертава, че, от една страна, равнището на фирмената конкурентоспособност в предприятията, определяща интензивността на иновационните ...

  • ЕВОЛЮЦИЯ НА ПАРАДИГМАТА НА МАРКЕТИНГА

    През последното десетилетие маркетингът започна да развива ново съдържание на своята парадигма, която се основава на преосмислянето на досегашните маркетингови постулати за идентифициране, изследване и реша¬ване на проблемите на стопанския живот. Под влияние на революционните из¬менения в условията на бизнеса и обществото като цяло, все ...

  • ПРОГРАМИ ЗА ТЪРСЕНЕ В ИНТЕРНЕТ

    В статията, въз основа на 15 годишен период от засилен инте¬рес на автора към машините за търсене на информация в мрежата, се коменти¬рат промените, настъпили през този период в тяхното развитие. Тезисно се мар¬кират основните особености на най-популярните в момента търсещи машини. Въз основа на посочените в изложението данни се правят констатации ...