• Икона за смяна на езика на български
  • Icon to change language to english

ОСОБЕНОСТИ И ПРИЛОЖЕНИЕ НА НЕ¬МИТНИЧЕСКИТЕ ИНСТРУМЕНТИ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА МИТНИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА

Автори

Ключови думи
митническа политика, митнически инструменти, немит¬нически инструменти, ограничаване на вноса, стимулиране на износа, цели на митническата политика.

Резюме
За да се реализира митни¬ческата политика на всяка страна, се използват две групи инструменти: чисто митнически инструменти – размерите на митата за отделните стоки; законовоопределеният начин за изчисляване на мит¬ническата стойност; прилагането (неприлагането) на прин¬ципа за произход на обмитяваните стоки, и немитнически инструменти, които са обект на разглеж¬дане от тази разработка.

Целта на разработката е да се дефинират особеностите и разгледа приложението на немитническите инструменти, които от своя страна могат да се разделят също на две групи – едната за ограничаване на вноса и другата за стимулиране на експорта. Тези инструменти се използват и за постигането на други цели. Те могат да бъдат икономически, фискални, социални и политически. Практиката от последните години обаче показва, че се използват все по-често за постигането на политически цели. Нещо повече – това става за сметка на пър¬вите три групи цели. Причините за това са различни. Основното място сред тях се заема от поетите от правителствата международни ангажименти, свързани с членството им в различни търговски и митнически организации и споразумения като СТО (световната търговска организация), СМО (световната митническа организация) и др.



JEL Класификатор: E52, E62, F13, H25
Кодове на научна квалификация:
Страници: 11

За да прочетете пълният текст на статията кликнете върху съответния бутон.

Още статии от този брой

  • АНАЛИЗ НА МЕТОДИТЕ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ СТОЙНОСТТА НА МАРКАТА

    В съвременния свят влиянието на брандовете е по-мощно от всякога, а бранд мениджърите съзнават, че грижата за израстването и експанзи¬ята на марката са ключови за нарастването на продажбите и за развитието на фирмата като цяло. Водещи компании като „Xerox”, „Coca-Cola” отчитат, че бран¬дът е толкова значим за работата им, колкото са и фабриките, ...

  • РАЗВИТИЕ И СЪСТОЯНИЕ НА СЪВРЕМЕННИТЕ АГРОПАЗАРИ

    Целта на изследването е да се очертаят някои основни тен¬денции в развитието и състоянието на съвременните глобални и Български агро¬пазари. Изследването обхваща настъпващите промени в агропазарите. Анализът на протичащите трансформации включва състоянието и динамиката на глобал¬ните им размери, влиянието на социални, технологични и др. фактори. ...

  • ВЪРХУ НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ОСТОЙНОСТЯВАНЕ НА ЕКОСИСТЕМНИТЕ ПОЛЗИ

    Съхранената природа означава съхранена почва, води, въздух, природни ресурси – т.е. животът на планетата. Именно чистата природа е не само предпоставка, но и ценен капитал за развитие на успешен бизнес – екоту¬ризъм, биоземеделие, устойчиво горско стопанство и др. Предприемането на уп¬равленски решения, свързани с прилагането на природосъобразни ...