ОЦЕНКА НА EФЕКТИТЕ ОТ НАЦИОНАЛНИТЕ ГРАНИЦИ ВЪРХУ ТЪРГОВИЯТА МЕЖДУ БЪЛГАРИЯ И ЕС ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЕМПИРИЧНИЯ ГРАВИТАЦИОНЕН МОДЕЛ НА МЕЖДУНАРОДНАТА ТЪРГОВИЯ

Автори

Ключови думи
външнотърговски ограничения, търговска политика, структурна гравитация, интеграция

Резюме
В настоящото изследване е използван емпиричен гравитационен модел на международната търговия, за да се оцени икономическият ефект от ограниченията в търговията между България и Европейския съюз. Резултатите предполагат, че през 2006 г. ограниченията са на високо равнище и не се различават статистически от средното ниво на бариерите в извадката от 69 държави. Анализите показват, че, както може да се очаква, преди падането на комунизма ограниченията са много високи и значително над средните за извадката. В началото на 90-те години ограниченията падат рязко, но остават близки до средните стойности до 2006 г. Установена е слаба асиметрия при търговските бари¬ери в полза на европейския износ към България. Идентифицирани са възможности за бъдещи изследвания и анализи.

JEL Класификатор: F10, F14, F16
Кодове на научна квалификация:
Страници: 24

За да прочетете пълният текст на статията кликнете върху съответния бутон.

Още статии от този брой

  • ОСОБЕНОСТИ НА ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯТА НА БИЗНЕСА В УСЛОВИЯТА НА НИСКА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ

    Настоящата статия развива теоретичните и методически положения на интернационализацията на бизнеса. В нея са представени резултатите от наблюденията върху процеса на заместването на вноса и експортната ориентация на руските организации, както и разбирането на авторите за научно-методическите подходи към развитието на моделите и етапите на ...

  • ХОЛИСТИЧЕН ПОДХОД КЪМ РЕГИОНАЛНОТО БИЗНЕС РАЗВИТИЕ

    Поставят се проблемът и нуждата от алтернативен (наречен още диагонален) подход в процеса на развитие на регионите и по-специално на техните бизнессфери. В този план първо се изяснява обекта на изследване – региона и неговата бизнесфера. Търси се отговор на въпроси: как регионите да последните да се трансформират в бизнесмрежи, които да станат ...

  • 25 ГОДИНИ В ТЪРСЕНЕ ПРОБЛЕМИТЕ НА БИЗНЕСА И НЕГОВИЯ МЕНИДЖМЪНТ (Четвъртвековен юбилей на списание „Бизнес управление”)

    -...