Година 2015, Брой 3
Дата на издаване28.9.2015 г.
Съдържание
-
Румен Върбанов
ПОТЕНЦИАЛЪТ НА СОЦИАЛНИТЕ МЕДИИ В БИЗНЕСА НА КОМПАНИИТЕКлючови думи: BYOD (Bring Your Own Device), Social Intranet, Social Media Marketing (SMM), Social Media Strategy, Social Media, Social Networks, Web 2.0.Резюме: Непрекъснато расте популярността на социалните медии. Над 84% от интернет потребителите имат акаунти в социални мрежи и прекарват следно между 2 и 4 часа на ден, а всеки потребител има средно по 195 „прия¬тели“. Работата в... Непрекъснато расте популярността на социалните медии. Над 84% от интернет потребителите имат акаунти в социални мрежи и прекарват следно между 2 и 4 часа на ден, а всеки потребител има средно по 195 „прия¬тели“. Работата в социалните медии вече е дейност номер 1 в интернет, надмина¬вайки търсенето и ползването на електронна поща. Facebook е на път да замести е-мейлите като основно средство за комуникация. В последно време трайно се увеличава броят на хората, които идват в соци¬алните мрежи не само за общуване, а за да намерят информация за раз¬лични стоки и услуги, т.е. те все повече и повече се превръщат в мощен бизнес инструмент. Бизнесът прави първите си стъпки в използването на социалните медийни платформи в качеството на ефективен маркетингов канал. В първата част на статията се изследват основните причини, които нала¬гат все по-тясна интеграция на социалните медии с бизнес процесите на компани¬ята: използването на социалните инструменти от преобладаващата част от интернет потребителите; безспорните предимства, които социалните медии могат да осигурят на бизнеса; увлечението на служителите от социалните мрежи; необходимостта от ясно разработена маркетингова стратегия за използ¬ване на социалните медии. Специално внимание е отделено на последните данни за използването на цифровите технологии в нашата страна и причините за застрашителното изоставане в рамките на ЕС в няколко от най-важните аспекти. Във втората част авторът очертава основните сфери, в които социал¬ните медии могат да помогнат на бизнеса: маркетинг; продажби; обслужване на клиентите; PR акции; подбор на персонала; управление на взаимоотношенията с клиенти; налагане и утвърждаване на бранда; обучение и развитие на персо¬нала. Направен е опит да се маркират някои от проявленията на социалните инструменти във всяка от горните сфери на базата на конкретни примери. -
Георги Герганов, Виолета Блажева
ДАНЪЧНИТЕ ПРЕФЕРЕНЦИИ КАТО ФОРМА НА ДЪРЖАВНА ПОМОЩ ЗА СЕЛСКОСТОПАНСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИКлючови думи: правителствена по¬мощ, правителствени субсидии, дарения, данъчните облекчения (преференции), аграрен сектор.Резюме: Жизненоважното значение на селскостопанското производство и препли¬тането на икономическите и биологическите процеси обусла¬вят необхо¬ди¬мостта от по-голяма държавна намеса при провеждане на аграрната поли¬ти¬ка в страната. Форми... Жизненоважното значение на селскостопанското производство и препли¬тането на икономическите и биологическите процеси обусла¬вят необхо¬ди¬мостта от по-голяма държавна намеса при провеждане на аграрната поли¬ти¬ка в страната. Форми за проявление на тази политика са правителствената по¬мощ, правителствените субсидии и дарения и данъчните облекчения (преференции). В статията се характеризират данъчните преференции като помощ за инвестиции в материални и нематериални активи на територията на земеделските стопанства, свързани с първичното селскостопанско производство. На тази база се посочват варианти на счетоводните записвания за отчитане на преотстъпения корпоративен данък, като се анализира влиянието върху финансовия резултат. -
Венцислав Вечев
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ СЧЕТОВОДНОТО ОТЧИТАНЕ НА ОПРЕДЕЛЕНИ СХЕМИ ЗА ФИНАНСОВО СТИМУЛИРАНЕ НА ПЕРСОНАЛА В БАНКИТЕJEL: M 41Ключови думи: счетоводно отчитане, капиталови инструменти, акции, текущи разходи, условни активи, провизии, финансово стимулиране, търговски банки.Резюме: Независимо от безспорно нарастващата роля на технологиите, основният фактор на всяка система е човекът със своите качества и опит. Обс¬тоятелството, че в съвременните условия преобладаващата част от дейностите, свързани със... Независимо от безспорно нарастващата роля на технологиите, основният фактор на всяка система е човекът със своите качества и опит. Обс¬тоятелството, че в съвременните условия преобладаващата част от дейностите, свързани със сводирането и систематизирането на информацията се осъщест¬вяват от информационните технологии, не омаловажава ролята на човешкия фактор по отношение на анализирането на резултатите, вземането на решения и разработването на цялостната стратегия за развитие на съответната компания. За да насърчават креативността на ключови свои служители, компани¬ите използват различни механизми за материалното им стимулиране. Целта при провеждането на подобна политика е постигането, от една страна, на мотивира-ност на съответния служител за работа и в същото време дългосрочна ангажи-раност и съпричастност към бъдещето на компанията. Обект на изследване в настоящата статия е счетоводната интерпрета¬ция на някои основни подходи (форми) за финансово стимулиране на банковия персонал. -
А. Павлов
МОДЕЛИ ЗА ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ НА ЗАПАСИТЕ ВЪВ ФИРМАТАJEL: G31Ключови думи: финанси на фирмата, управление на запасите, модели за финансово управление на запаситеРезюме: В статията се прави системен преглед на съвременните кон¬цепции за планиране и управление на запасите във фирмата. Последователно се изясняват същността и базовите принципи на технологията за управление на фирмените запаси. След... В статията се прави системен преглед на съвременните кон¬цепции за планиране и управление на запасите във фирмата. Последователно се изясняват същността и базовите принципи на технологията за управление на фирмените запаси. След това се извършва детайлна характеристика на детер¬министичните и стохастичните количествени модели, които са най-често използ¬вани за тази цел в сферата на финансовата теория и практика. Достига се до изводите, че детерминистичните модели са лесни за прилагане, но техният най-голям недостатък е, че могат да бъдат прилагани само за един вид материален запас. От друга страна, стохастичните модели са много по-усложнение, но могат да бъдат прилагани за всички фирмени запаси, което води и до по-голямата им гъвкавост и приложимост. -
Нели Стънгачева
ИКОНОМИЧЕСКА ЗНАЧИМОСТ НА ИН¬ВЕСТИЦИОННОТО РЕШЕНИЕ НА „АЕЦ КОЗЛОДУЙ” ЕАД ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ СРОКА НА ЕКСПЛОАТАЦИЯ НА ПЕТИ И ШЕСТИ ЕНЕРГОБЛОККлючови думи: атомна електроцентрала, инвестиционно решение, инвестиционен климат, SWOT анализ, стратегия „Европа 2020”.Резюме: В съвременни условия на динамично променящи се контури на макроикономическата и законовата среда, въпросът, кореспондиращ с ефектив-ността на инвестиционното решение за продължаване експлоатационния срок на пети и шести енергоблок... В съвременни условия на динамично променящи се контури на макроикономическата и законовата среда, въпросът, кореспондиращ с ефектив-ността на инвестиционното решение за продължаване експлоатационния срок на пети и шести енергоблок на единственото предприятие в Република България, използващо ядрената енергия в технологичния процес по производството на електроенергия, е повече от актуален. Изхождайки от факта, че реализирането на всяка инвестиция е изключително важна предпоставка за обезпечаване ос¬новната фирмена цел, при рационално използване на източниците за финанси¬ране, поведението на „АЕЦ Козлодуй” ЕАД безспорно се прецизира по презумп¬цията на императивната норма на българското законодателство и в унисон с приоритетите на стратегия „Европа 2020”, ориентирани към постигане на устой¬чив растеж чрез насърчаването на ресурсно по-ефективна, по-устойчива и по-конкурентоспособна икономика.