Година 2021, Брой 4

Дата на издаване

23.12.2021 г.

Съдържание

  • Борислав Борисов
    КОВИД ЕФЕКТЪТ ВЪРХУ ГЛОБАЛНАТА ИКОНОМИКА
    JEL: Е32.
    Резюме: Ефектът на глобалната криза, причинена от пандемията от COVID-19 е всеобхватен и засяга всички държави и икономически сектори. Въпреки това могат да се откроят някои бизнеси, които са се оказали по-устойчиви на нейното... Ефектът на глобалната криза, причинена от пандемията от COVID-19 е всеобхватен и засяга всички държави и икономически сектори. Въпреки това могат да се откроят някои бизнеси, които са се оказали по-устойчиви на нейното неблагоприятно влияние, за разлика от други, за които отрицателният ефект е бил пагубен. Различия има и по отношение на големината на компаниите, като малките се оказаха по-гъвкави и затова претърпяха по-малки загуби. В статията се прави анализ на основните финансови показатели на глобалните индустрии и тяхната динамика по време на кризата, като по-специално внимание се обръща на две от тях – авиотранспортът и корабният транспорт. Прави се основният извод, че корабният транспорт и по-специално превозът на контейнери се е оказал по-устойчив, докато авиотранспортът е понесъл огромни загуби. Обяснението е, че когато хората спрат да пътуват до пазарите и стоките, стоките пътуват до хората.
  • Тран Ан Туан, Ву Фам Куин Хуонг, Нгуен Тхи Фи Йен
    ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ИНФРАСТРУКТУРАТА СЛЕД „НАДГРАЖДАНЕ СЛЕД ОПР” – ПРЕМИНАВАНЕ КЪМ УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ: ИЗСЛЕДВАНЕ ЗА ВИЕТНАМ
    JEL: F35.
    Резюме: Изследването на официалната помощ за развитие (ОПР) ще бъде фокусирано върху връзката му с „Цел 17 – Партньорства за постигане на целите“, считано за основен проблем от изследователите, особено в случая на Виетнам като развиваща се... Изследването на официалната помощ за развитие (ОПР) ще бъде фокусирано върху връзката му с „Цел 17 – Партньорства за постигане на целите“, считано за основен проблем от изследователите, особено в случая на Виетнам като развиваща се икономика. ОПР се използва главно за инвестиране в икономическа инфраструктура, тъй като при Виетнам се наблюдава спад в получаването на финансова помощ поради неговия значителен икономически растеж. ОПР спомага, Виетнам да се превърне от една от най-бедните страни в света, в държава с по-ниско от средното равнище на доходите, а това скоро ще доведе до „Надграждане след ОПР“. Процесът обаче току-що е започнал. Страната все още е в процес на индустриализация и модернизация и нейното социално-икономическо положение не е стабилно. Разбира се, ОПР е не само финансов ресурс, но също така помага на държавата да постигне целите на ООН за устойчиво развитие (ЦУР). „Надграждане след ОПР“ означава, че икономиката на Виетнам е изправена пред определени предизвикателства като: увеличаване натиска на външните дългове; повишаване на въздействието върху социалното развитие или дисбаланс между капиталовите инвестиции за възстановяване и инвестициите в обществени услуги. Въпреки това, „Надграждане след ОПР“ даде определени въз-можности за увеличаване на независимостта на Виетнам при мобилизирането на средства, предотвратяване премахването на тарифната бариера, намаляване на загубите и разхищението на средства. Това изследване дава препоръки за подобряване на икономическата ситуация във Виетнам и може да помогне за преодоляване на трудностите в периода „Надграждане след ОПР“.
  • Симеонка Петрова
    ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД АСОРТИМЕНТНОТО ПРЕДЛАГАНЕ НА РИТЕЙЛЪРИТЕ В ЕРАТА НА ОМНИКАНАЛНОСТТА
    Резюме: Настоящата статия представя резултати от изследване, целящо да се направи теоретико-емпирична интерпретация на асортиментното предлагане на ритейлърите в омниканална среда. Върху тази база се извеждат най-открояващите се... Настоящата статия представя резултати от изследване, целящо да се направи теоретико-емпирична интерпретация на асортиментното предлагане на ритейлърите в омниканална среда. Върху тази база се извеждат най-открояващите се предизвикателства и въпроси, като се прилага комбинация от преглед на специализираната икономическа теория и се привеждат примери от реалната ритейл практика. Поставят се конкретни теоретико-концептуални и практически задачи на проучването. За анализа на набраните теоретични и емпирични данни се прилагат научните методи на фактор-ния анализ и синтез, сравнението, обобщението, онагледяването. Изследователските резултати се систематизират във формулирани изводи и се свързват с оценяване влиянието на омниканалността върху асортиментното предлагане на ритейлърите.
  • Донка Желязкова, Сергей Пиддрубривный
    ВЪЗМОЖНИ СЦЕНАРИИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ТЪРГОВСКИТЕ ОТНОШЕНИЯ МЕЖДУ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ И РУСИЯ
    Резюме: Разработката представя общи сценарии за бъдещото развитие на търговските отношения между ЕС и Русия, които условно са обозначени като „стагнационен“, „оптимистичен“ и „песимистичен“. Като ключов индикатор за разграничаването на тези... Разработката представя общи сценарии за бъдещото развитие на търговските отношения между ЕС и Русия, които условно са обозначени като „стагнационен“, „оптимистичен“ и „песимистичен“. Като ключов индикатор за разграничаването на тези сценарии се използва динамиката на санкционния режим. Първият сценарий, наречен „стагнационен“, свързваме с очакванията за сериозно забавяне на икономическия растеж на ЕС и Русия. Вторият, определен като „оптимистичен“, се базира на очакванията за поетапно възстановяване и развитие на търговските отношения между двете страни в дългосрочен времеви диапазон. Третият сценарий е определен като „песимистичен“ предвид консолидираното затягане на антируските санкции в рамките на трансатлантическия алианс и разширяването на контрамерките на Русия.
  • Любомир Любенов
    СТРАТЕГИЧЕСКИTE МАРКЕТИНГ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ В СЕКТОР ПЧЕЛАРСТВО В ОБЛАСТ РУСЕ
    JEL: M31, Q13.
    Резюме: Установен е маркетингов проблем пред стопанствата (затруднена реализация и ниска конкурентоспособност), който изисква стратегически маркетинг на взаимоотношенията на секторно (пчеларство и др.) и регионално ниво – област Русе и др.... Установен е маркетингов проблем пред стопанствата (затруднена реализация и ниска конкурентоспособност), който изисква стратегически маркетинг на взаимоотношенията на секторно (пчеларство и др.) и регионално ниво – област Русе и др. Целта е изследване ролята и значението на вертикалните взаимоотношения за развитие на сектор пчеларство в област Русе. Анализирани са мотивите за формиране на взаимоотношения в сектор пчеларство, област Русе и възможностите за тяхното вертикално развитие чрез B2C (бизнес–клиент) и B2B (бизнес–бизнес) отношения. Стратегическите взаимоотношения на секторно (пчеларство) и регионално ниво (област Русе) откриват достъп до пазари, ресурси, ноу-хау и др., създавайки предпоставки за повишаване на националната и международната конкурентоспособност и рентабилност на сектора и региона, както и преодоляване на регионални и секторни проблеми. Пчеларските стопанства от област Русе могат да бъдат равностойни партньори, вкл. и лидери във вертикалните маркетинг системи (VMS) на пчелни и други продукти предимно чрез секторни и регионални отношения, което ще им осигури по-силни позиции спрямо останалите членове на дистрибуционните канали – доставчици, посредници, търговци и др. Те трябва да преминат към вертикални взаимоотношения за по-изгодна реализация на своите продукти, като се насочат към директна реализация на крайните потребители и участие във VMS.
  • Пенка Шишманова
    УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ И СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКА КОХЕЗИЯ ПРЕЗ XXI ВЕК – ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
    Ключови думи: -
    Резюме: ... -