Година 2014, Брой 4

Дата на издаване

10.12.2014 г.

Съдържание

  • Камен Каменов
    СЪДЕЯТЕЛСТВОТО ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА СОЦИАЛНАТА АКТИВНОСТ, ПОВЕДЕНЧЕСКАТА НЕОПРЕДЕЛЕНОСТ И МЕНИДЖЪРСКАТА ПРОНИЦАТЕЛНОСТ
    JEL: Z13
    Резюме: В статията се прави връзка между успеха и ролята на личните и професионални качества и групата - от една страна, и значението на съдедятелс¬ката среда - от друга. За общия резултат, който на практика е реализирана цел, с особено... В статията се прави връзка между успеха и ролята на личните и професионални качества и групата - от една страна, и значението на съдедятелс¬ката среда - от друга. За общия резултат, който на практика е реализирана цел, с особено значение са компонентите на съдеятелската система. Нещо повече – дори при много висока оценка за личните и професионални качества и ефективна групова дейност, крайният резултат може да се отклонява в различна степен от очаквания. Причините за това се коренят в съдеятелската среда. Тя е източник на социална активност, защото може да провокира различно поведение на субектите. В зависи-мост от това: кои от компонентите й са активирани – може да бъде предпоставка за пасивно или активно поведение. В статията са разгледани и видовете поведение, които създават среда на неопределеност и се прави характеристика на социалната активност във връзка със съдеятелската среда и като поведенческа зависимост във времето.
  • Теодора Димитрова
    ИЗМЕРЕНИЯ НА АКЦИЗНАТА ПОЛИТИКА В БЪЛГАРИЯ
    JEL: G28
    Резюме: Акцизът, като косвен данък, е една от приходните форми, представляващи значим фискален инструмент на държавата. Във връзка с това въпросите, свързани с провежданата акцизна политика в България, не губят сво¬ята актуалност и се... Акцизът, като косвен данък, е една от приходните форми, представляващи значим фискален инструмент на държавата. Във връзка с това въпросите, свързани с провежданата акцизна политика в България, не губят сво¬ята актуалност и се радват на особен интерес от ЕС, законодателната и изпъл¬нителната власти, финансовата администрация, данъчнозадължените лица и потребителите на акцизни стоки. В изследването се анализират националните измерения на акцизната политика, хармонизацията на българското акцизно обла¬гане с европейското, акцизната практика в страните-членки на ЕС и специфич¬ните особености на българската практика в областта на акцизите, за да се изве¬дат съответствията, принципните различия и предизвикателствата, и да се фор¬мулират решения за ефективност в публичния сектор.
  • Никола Янков
    КРЕАТИВЕН ПОДХОД КЪМ КОНЦЕПТУАЛИЗИРАНЕТО И ИНТЕГРИРАНЕТО НА ТУРИСТИЧЕСКИ ПРОДУКТИ/БРАНДОВЕ
    JEL: M11, M30
    Резюме: Целта на настоящата статия е да очертае определени отп¬равни моменти, свързани с креативността при създаване на туристически про¬дукти/брандове. Обект на изследване е отношението: „Туристически потенциал на един рeгион -... Целта на настоящата статия е да очертае определени отп¬равни моменти, свързани с креативността при създаване на туристически про¬дукти/брандове. Обект на изследване е отношението: „Туристически потенциал на един рeгион - Туристически атрактори – Туристически продукт – Маркетинг на туристи-чески продукт/бранд. В определена последователност се представят модели на креативния про-цес, функционалните компоненти на туристическия продект – надстройка, структури, инфоструктура и инфраструктура. Те се разглеждат като основни обекти на креативни идеи и инсайти. Структурира се креативният маркетингов про¬цес. Обръща се внимание на съчетаването на туристически продукти в т.нар. интеграли. Анализират се възможни подходи за интегрално използване на тури-стичес¬кия потенциал на р. Дунав (Българско подунавие – БПД). Очертават се определени туристически брандове/продукти, които биха могли да повишат атрактивността на споменатия регион. Специално внимание е отделено на хиперб-ранда „Българско подунавие” (ХБ „БПД”).
  • Вяра Славянска
    СИТУАЦИОНЕН ПОДХОД КЪМ РЪКОВОД¬СТВОТО НА ПРОЕКТНИЯ ЕКИП – НЕОБХОДИМОСТ И ПРАКТИКО-ПРИЛОЖНИ АСПЕКТИ
    Резюме: Почти всички изследвания върху качествата и управленския стил на проектния мениджър имат универсален характер и постулират изводи и обобщения, които не са съобразени с конкретната ситуация, в която се изпъл¬нява самият проект. Целта... Почти всички изследвания върху качествата и управленския стил на проектния мениджър имат универсален характер и постулират изводи и обобщения, които не са съобразени с конкретната ситуация, в която се изпъл¬нява самият проект. Целта на настоящата статия е да внуши идеята, че ръковод¬ството на проектния екип изисква прилагане на ситуационен подход, съобразен с типа на изпълнявания проект. Във връзка с това се разглеждат основните про¬фесионални и лични качества на проектния мениджър и се представят няколко типологии: 1) типология на проектните мениджъри – изследовател, координатор, водач и администратор; 2) модели на ръководство в екипа – йерархичен, ръко¬водител на екип, координатор на екип, споделено лидерство и самоуправляващ се екип; 3) типология на проектите – 13 типа, групирани в четири категории. Представят се възможности за избор на проектен мениджър и управленски мо¬дел в зависимост от конкретната специфика на проекта, включително фазата от неговия жизнен цикъл.

  • СВЕТОВНАТА ФИНАНСОВА КРИЗА В ЕВРОПА: ТРАНСМИСИЯ, РАЗВИТИЕ И ВЪЗДЕЙСТВИЕ ВЪРХУ БАНКОВИЯ СЕКТОР
    JEL: G21
    Резюме: Световната финансова криза от 2007 година по своя характер и дълбочи¬на е едно от най-сериозните предизвикателства пред съвременната икономика след Великата депресия от 1929 година. Фактът, че седем години след възникването на... Световната финансова криза от 2007 година по своя характер и дълбочи¬на е едно от най-сериозните предизвикателства пред съвременната икономика след Великата депресия от 1929 година. Фактът, че седем години след възникването на първите смущения икономиката все още не се е възстано¬вила напълно, говори за нейната изключителна сила и негативно влияние. Всичко това предполага засиления изследователски интерес към анализ и оценка на нейното възникване, развитие и въздействие върху различни сектори на икономиката. В настоящата статия се изследват основните трансмисионни канали на финансовите проблеми към европейските икономики, както и отделните етапи от развитието на кризата в рамките на Европейския съюз, като успоредно с това се анализират и предприетите мерки от страна европейските и националните ор¬гани и правителства. Особено внимание е отделено и на въздействието на све¬товната финансова криза върху европейския банков сектор, измерено чрез набор от ключови индикатори.