Година 2014, Брой 1

Дата на издаване

21.3.2014 г.

Съдържание

  • Галина Захариева
    ЕВОЛЮИРАЩАТА КОНЦЕПЦИЯ ЗА РЕГУЛИРАНЕТО НА БИЗНЕСА
    JEL: F02, F40
    Резюме: Регулирането е неотменна част от управлението на днешната икономическа система на национално, регионално и глобално равнище. Неговата роля обаче е силно повлияна от редица процеси, протичащи в световен мащаб, като интеграция,... Регулирането е неотменна част от управлението на днешната икономическа система на национално, регионално и глобално равнище. Неговата роля обаче е силно повлияна от редица процеси, протичащи в световен мащаб, като интеграция, интернационализация, регионализация и глобализация. Целта на разработката е да се откроят основните тенденции в регулирането на стопанската дейност, като се вземат предвид неговите измерения - политическо, процесуално, структурно, обществено и икономическо. В статията се разглеждат същността и видовете регулации, регулативната функция на държавата в ретроспективен план и новите моменти в регулирането, като се прилагат подходи за систематизация и теоретично обогатяване на концепцията за регулирането.
  • Михаил Чиприянов, Галина Чиприянова
    УПРАВЛЕНИЕТО НА БИЗНЕС КРИЗИ И НЕГОВОТО ОТРАЖЕНИЕ ВЪРХУ СЧЕТОВОДНАТА ПОЛИТИКА НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
    Резюме: Управлението на бизнес кризи е изключително важна функция. Подценяването на това значимо направление може да доведе до сериозни загуби за собствениците и дори до края на съществуването на предприятието. Това естествено и... Управлението на бизнес кризи е изключително важна функция. Подценяването на това значимо направление може да доведе до сериозни загуби за собствениците и дори до края на съществуването на предприятието. Това естествено и недвусмислено води до извода, че постоянното развитие на знанието по управление на бизнес кризи представлява една сериозна предпоставка и стимулиращ фактор за постигането на по-успешно, по-устойчиво бизнес развитие. Във връзка с това необходимо условие за оцеляване и стабилизация на предприятието е разработването на адекватна счетоводна политика, а именно – дефанзивна счетоводна политика в контекста на нормативно регламентираните постановки за организация и методология на счетоводната отчетност на предприятието. Всяко предприятие в криза (депресия) влага само съдържание в отделните елементи на дефанзивната си счетоводна политика по такъв начин, че счетоводният инструментариум и практическите действия да я превърнат в ефективно средство за управление на стопанската дейност. Целта на настоящето изследване е да се разкрият особеностите на управлението на бизнес кризи и неговото отражение върху счетоводната политика на предприятието.
  • Росица Колева, Стела Касабова
    ИЗСЛЕДВАНЕ НА УДОВЛЕТВОРЕНОСТТА ОТ ХОТЕЛИЕРСКИТЕ УСЛУГИ
    JEL: C1, L83
    Резюме: Поддържането на висока конкурентоспособност в туристи¬чес¬кия бизнес (в частност – на хотелиерството) съдейства както за дългосрочното раз¬витие и управление на регионите, така и за устойчивото и конкурен¬то¬спо¬соб¬но развитие на... Поддържането на висока конкурентоспособност в туристи¬чес¬кия бизнес (в частност – на хотелиерството) съдейства както за дългосрочното раз¬витие и управление на регионите, така и за устойчивото и конкурен¬то¬спо¬соб¬но развитие на регионалната туристическа дестинация. В статията са разгледани въпроси, отнасящи се до конкурентоспособността на туризма в България, пос¬редством оценка на хотелиерските услуги, предлагани на летуващите туристи. Резултатите са получени въз основа на анкетно проучване на четири хотела (разположени на Българското Черноморие) проведено през август 2012 г. Ста¬тията се състои от две части: анализ на предлаганите услуги в наблю¬да¬ваните хотели (обслужването на рецепцията, оценката на стаите и ресторанта в съот¬ветния хотел, и оценка на девет вида услуги); и оценка на удовле¬творе¬ността на анкетираните туристи от предлаганите услуги. В резултат от изслед¬ването са определени качествените характеристики на предлаганите услуги в наблюдава¬ните хотели и важността на услугите според оценката на анкети¬раните туристи. Чрез тях са получени резултатите за степента на удовле¬тво¬реност на туристите от предлаганите услуги и насоките, в които трябва да се работи, за да се подоб¬рят качествените характеристики на хотелите.
  • Радко Радев
    ПРОДУКТОВО ПЛАНИРАНЕ ВЪВ ФИРМИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА БЕЗАЛКОХОЛНИ НАПИТКИ В БЪЛГАРИЯ
    JEL: M31, M11
    Резюме: При избора на предметна област на настоящата статия, се изхожда от разбирането за ключовото място на продуктовата политика. Като се имат предвид особеностите в сектора на безалкохолните напитки, се предлага методическа рамка на... При избора на предметна област на настоящата статия, се изхожда от разбирането за ключовото място на продуктовата политика. Като се имат предвид особеностите в сектора на безалкохолните напитки, се предлага методическа рамка на процеса на продуктово планиране, която способства вземането на обосновани управленски решения, свързани с продуктовата политика. Наред с това, се разглеждат някои основни изходни постановки, които разкриват същността на продуктовия мениджмънт и се извеждат и групират характерните за фирмите от разгледания сектор елементи на продуктовата политика.
  • Иван Андреев
    ПОДХОДИ ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ СЧЕТОВОДНОТО ОТЧИТАНЕ НА ВЗЕМАНИЯТА ОТ КЛИЕНТИ НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
    JEL: M41
    Резюме: Настоящата научна статия е посветена на счетоводното интерпретиране на вземанията от продажби, формирани в дейността на предприятието. В системен аспект се характеризира тяхната същност, функционална роля и значение за стопанските... Настоящата научна статия е посветена на счетоводното интерпретиране на вземанията от продажби, формирани в дейността на предприятието. В системен аспект се характеризира тяхната същност, функционална роля и значение за стопанските субекти. Аргументирано се предлагат подходи за усъвършенстване на текущото и периодичното счетоводно отчитане на вземанията от клиенти на предприятието. Акцентът се поставя върху създаването на актуална, обхватна и детайлизирана информация на посочените обекти на отчитане, според тяхното индивидуално проявление и предварително определени критерии за разграничаване и класифициране.
  • Дмитрий Лукяненко
    ГЛОБАЛНАТА ИНДИВИДУАЛИЗАЦИЯ – ФАКТОР ЗА ПРОМЯНА НА СУБЕКТИВНИТЕ НАГЛАСИ
    JEL: F01, F19
    Резюме: Статията разглежда проблема за индивидуализацията на глобалното развитие, предизвикана от промените през ХХІ век. Обосновава се необходимостта да се прибегне до употребата на нови методи при анализиране на субективния характер на... Статията разглежда проблема за индивидуализацията на глобалното развитие, предизвикана от промените през ХХІ век. Обосновава се необходимостта да се прибегне до употребата на нови методи при анализиране на субективния характер на глобалната икономика и политика в процеса на формиране на съвременна институционална система, като се вземат предвид тенденциите за глобална корпоратизация, конкуренция, лидерство, социализация и екологизация. Авторът също така разглежда предпоставките и мотивите за глобалното индивидуално лидерство в икономическата, политическата, социалната и културната сфери на дейност, заедно с техните особености на територията на Украйна и очертава решаващата роля на иновативните лидери за гарантирането на процесите на глобализация.