Година 2014, Брой 2
Дата на издаване18.6.2014 г.
Съдържание
-
Ирена Емилова
ПРОЯВЛЕНИЯ НА МЕЖДУЛИЧНОСТНИТЕ ОТНОШЕНИЯ В ОРГАНИЗАЦИЯТАРезюме: В настоящата разработка понятието „междуличностни отношения“ е дефинирано като категория в научната област. На основата на анализ на литературни източници са разгледани някои проявления на междуличностните отношения. Проучването се... В настоящата разработка понятието „междуличностни отношения“ е дефинирано като категория в научната област. На основата на анализ на литературни източници са разгледани някои проявления на междуличностните отношения. Проучването се основава на възможността за селективното прилагане на методиката на Т. Лири. Представена е кратка характеристика на: властно-лидерско отношение; независимо-доминиращо отношение; праволинейно-агресивно отношение; недоверчиво-скептично отношение; покорно-срамежливо отношение; зависимо-послушно отношение; сътрудничащо-конвенционално и отговорно-великодушно отношение. -
Александър Кочетков
ВИДОВЕ ЙЕРАРХИЧНИ СТРУКТУРИ И УПРАВЛЕНСКИ РАЗХОДИ НА ИНОВАТИВНАТА СИСТЕМА В ПРЕДПРИЯТИЕТОКлючови думи: иновационна система, йерархични структури, управлен¬ски разходи, структури на управление, методи за намаляване на управленските разходиРезюме: В статията се предлага нов подход към класифицирането на управленските структури в иновационната система на промишленото предприя¬тие. На основата на анализ на литературни източници е аргументирана необхо¬димостта от съставянето на... В статията се предлага нов подход към класифицирането на управленските структури в иновационната система на промишленото предприя¬тие. На основата на анализ на литературни източници е аргументирана необхо¬димостта от съставянето на нова класификация на типовете управленски струк¬тури. Обособени са неизследвани управленски структури и са определени някои от най-типичните им характеристики. Представена е концепция за управленските разходи в промишленото предприятие и възможните начини за тяхното намаля¬ване. Направена е класификация на основни групи управленски разходи. Посо¬чени са конкретни предложения за намаляване на разходите за мениджмънта, които се изразяват в следните направления: повишаване квалификацията на сътрудниците; промяна в специализацията на мениджърите; промяна на броя на мениджърите в йерархията; промяна на оптималната норма на управление; уве¬личаване скоростта на обмен на информационни потоци между изпълнителите и мениджърите; прегрупиране на архитектурата на йерархията; намаляване на разходите за организация на работното място. -
Андрей Захариев
ПРОБЛЕМИ НА КАПИТАЛОВАТА ОПТИМИЗАЦИЯ НА ФИРМИТЕ В БЪЛГАРИЯРезюме: Целта на статията е да тества адаптирана за българските условия технология за оптимизиране на капиталовата структура на българските фирми върху основата на фундаментални фирмени показатели и борсови котировки в периода 2010 – 2013... Целта на статията е да тества адаптирана за българските условия технология за оптимизиране на капиталовата структура на българските фирми върху основата на фундаментални фирмени показатели и борсови котировки в периода 2010 – 2013 г. Подобна технология дава отговор на редица въпроси и решава съществени проблеми пред бизнес практиката, свързана с изпълнението на основната цел пред финансовите мениджъри на българските фирми – максимализацията на акционерното богатство. Постигането на тази цел се основава върху развитие ефекта на финансовия лийвъридж върху печалбата на една акция и нейната борсова капитализация. Изследването установява цялостно подобряване на посткризисните лихвени условия при бизнес кредитирането на финансови институции към фирми у нас. В обхвата на изследването се идентифицират седемнадесет самостоятелни проблема в областта на приложната капиталова оптимизация, изискващи прецизна финансово-инвестиционна обосновка и адекватно решаване. -
Зоя Иванова
ОСОБЕНОСТИ НА ПАЗАРНО ПОВЕДЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ИНДУСТРИАЛНИ ПРЕДПРИЯТИЯКлючови думи: пазарно поведение, индустриално предприятие, отношения с потребителите, стратегия за диференциране, специализирани па¬зариРезюме: Сложната и динамична обстановка на стоковите пазари при¬нуждава българските индустриални предприятия да търсят по-гъвкави и ефек¬тивни подходи, за да се адаптират своевременно към съвременните предизвика¬телства. Индустриалните... Сложната и динамична обстановка на стоковите пазари при¬нуждава българските индустриални предприятия да търсят по-гъвкави и ефек¬тивни подходи, за да се адаптират своевременно към съвременните предизвика¬телства. Индустриалните предприятия се стремят да демонстрират поведение, чрез което да запазят и разширят пазарните си позиции, да отговорят адекватно на измененията в потребителското търсене и да се противопоставят на нараст¬ващата конкуренция. Целта на статията е, на базата на теоретични и емпирични проучвания, да се изследва пазарното поведение на българските индустриални предприятия и да се изведат специфичните му особености. -
Атанас Дамянов
ОЧЕРТАВАНЕ НА ТВЪРДИ И МЕКИ ПАРТНЬОРСТВА В МЕЖДУНАРОДНИЯ БИЗНЕСJEL: F14.Ключови думи: партньорство, видове партньорства, ТРР (Trans-pacific partnership), твърди и меки партньорства, двумерна матрица за междудържавно партньорство и тривекторна матрица за междуфирмено партньорство.Резюме: Настоящото изследване е развито в две части. В първата част са лансирани възможни видове партньорства, като уда-рението е поставено върху деловите взаимоотношения. Приведен е и феноме¬нът ТРР (Trans-pacific partnership). Изведени... Настоящото изследване е развито в две части. В първата част са лансирани възможни видове партньорства, като уда-рението е поставено върху деловите взаимоотношения. Приведен е и феноме¬нът ТРР (Trans-pacific partnership). Изведени са характеристики на твърдо и меко партньорство. Във втората част е разработен инструментариум за анализ и оценка на партньорството. За тази цел са предложени две матрици. Едната е за изслед¬ване на проблема на междудържавно равнище с два вектора. Другата матрица разглежда междуфирменото партньорство, като съдържа три измерения: вид партньорство, степен на интернационализация и големина на фирмите. -
Румен Върбанов
ПРИЛОЖЕНИЕ НА КОНЦЕПЦИЯТА BYOD - ПРЕДИМСТВА, РИСКОВЕ И ПОДХОДИКлючови думи: BYOD (Bring Your Own Device), предимства на BYOD, рискове на BYOD, консюмеризация, сценарии за отношение към използването на мобилни устройства в бизнеса, стратегия за реализация на BYOD.Резюме: Мобилните устройства кардинално промениха предста¬вите за работа на служителите и за измеренията на съвременния бизнес. Популярността на концепцията BYOD (Bring Your Own Device) се дължи на една от основните характеристики на... Мобилните устройства кардинално промениха предста¬вите за работа на служителите и за измеренията на съвременния бизнес. Популярността на концепцията BYOD (Bring Your Own Device) се дължи на една от основните характеристики на бизнеса от последните някол¬ко години – мобилност на мениджърите и служителите. Изклю¬чи¬телна актуалност придобива възможността за тяхното непрекъснато участие в работните процеси и наличие на алтернативни варианти за достъп до данните по всяко време, от всяко устройство и от всяко място. В същото време се изис¬ква разумен баланс между удобството и сигурността на базата на добро разбиране на спецификата на BYOD сре¬дата и ефективната защита на мобилните устройства в корпоративната мрежа. В статията се анализира същността и основните характеристики на BYOD, предимствата и рисковете за безопасността, които предизвик¬ват използването на лични мобилни устройства за решаване на бизнес задачи. Предложен е и подход за реализиране на концепцията BYOD в шест стъпки. -
Людмил Петков
ИНОВАТИВНА НАУЧНА ПУБЛИКАЦИЯКлючови думи: -Резюме: ... -